Dankzij je SEO inspanningen of SEA campagnes heb je behoorlijk wat bezoekers op je site. Maar er wordt veel minder vaak contact opgenomen dan je had gehoopt. Of het aantal mensen dat een bestelling plaats valt tegen. Waar ligt dat aan?

Het structureel begroeten van veel bezoekers op je site is stap 1. Maar deze bezoekers moeten ook de juiste acties op je website voltooien. Dit kan invullen van een contactformulier of het doen van een aankoop zijn. Om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen de juiste actie (een conversie) voltooien, moet het bestelproces vlekkeloos verlopen. Bovendien moet het glashelder zijn wat je van de bezoeker verwacht.

Conversie optimalisatie houdt in dat je de conversies op je website gaat verhogen. Dit kan op verschillende manieren.

Gebruiksvriendelijkheid

Soms valt het aantal verkopen tegen omdat de website niet gebruiksvriendelijk genoeg is. Het duurt bijvoorbeeld te lang voordat de pagina laadt of erger nog, de pagina geeft een foutmelding. Een slechte gebruiksvriendelijkheid (usability) is dodelijk voor je conversies. Als het een bezoeker niet lukt om te bestellen is die immers slechts 2 klikken verwijderd van je concurrent waar je wel simpel kunt bestellen. Het verbeteren van je gebruiksvriendelijkheid kan je conversies een flinke boost geven.

A/B test

De conversie kan echter ook achterblijven omdat je de bezoekers niet duidelijk oproept tot (de juiste) actie. De bestelknop valt bijvoorbeeld niet genoeg op tussen de andere elementen van de huisstijl. In dat geval is het aan te raden om een A/B test in te zetten. Met een A/B test laat je de ene helft van de bezoekers het origineel van de webpagina zien, terwijl de andere helft een variant krijgt voorgeschoteld. Op deze manier kun je testen welke versie beter werkt, zonder dat factoren zoals het weer of de vakantieperiode de resultaten beïnvloeden. Als blijkt dat de versie met de variant voor meer conversies zorgt kan de website aangepast worden.

Meer weten over conversie optimalisatie? Neem dan contact op!